Personal branding może kojarzyć Ci się z ofertą skierowaną do osób publicznych, ale czy pomyślałeś, że w tak dynamicznym świecie, w jakim żyjesz, gdzie informacje o Tobie są dostępne w sieci, a potencjalni pracodawcy czy kontrahenci sprawdzając Cię, sięgają w pierwszej kolejności właśnie do Internetu, warto zadbać o swój wizerunek?

Silna marka osobista pomoże Ci, gdy dopiero wkraczasz w życie zawodowe i szukasz wymarzonej pracy, planujesz zbudować firmę w oparciu o markę ekspercką bądź jesteś freelancerem, przedstawicielem wolnych zawodów, prawnikiem, coachem, lekarzem czy architektem i chcesz wyróżnić się na silnie konkurencyjnym rynku pracy.

Kluczowa w budowaniu wizerunku marki osobistej jest strategia, która wymaga nie tylko zaplanowania działań, ale także określenia, na czym stoisz i do czego dążysz. Od czego zatem zacząć? Oto 8 etapów, których nie powinieneś pominąć w budowaniu marki osobistej. Możesz je przeczytać i zastanowić się nad rozwiązaniami, ale warto potraktować to jako zadanie i spisać odpowiedzi na pytania na kartce, do której zawsze będzie można wrócić.

 

1. Określ swoje mocne i słabe strony

Pierwszy krok to nic innego jak praca u podstaw i zastanowienie się kim, tak naprawdę jesteś i jakie szanse i zagrożenia występują w Twoim otoczeniu.

Odpowiedz na pytania:

W czym jesteś dobry? Jakie posiadasz unikalne umiejętności? Jakie cechy charakteru Cię wyróżniają? Skończyłeś niszowy kierunek studiów, a może masz wieloletnie doświadczenie w swojej branży? Posiadasz wyjątkowe hobby?

Jakie są Twoje słabe strony? Myślisz, po co nad tym się zastanawiać, skoro mamy pokazać najlepsze cechy. Wiedz jednak, że określenie swoich słabych stron będzie zabezpieczeniem się na przyszłość, przed działaniami, do których zupełnie nie jesteś stworzony.

W jakim otoczeniu funkcjonujesz? Jakie widzisz w nim szanse i zagrożenia? Są problemy w znalezieniu pracy w Twoim zawodzie? Na rynku brakuje osób posiadających Twoją specjalizację? Sprawdź, jak działa Twoja konkurencja.

 

2. Zapytaj innych, jak Cię widzą

To, co spisałeś w pierwszym punkcie jest niezwykle wartościowe, warto jednak skonfrontować to z opinią otoczenia na Twój temat. Może okazać się, że Twoi najbliżsi nie wiedzą, na czym polega Twoja praca, a Twoi współpracownicy wcale nie postrzegają Cię jako cichej i mało przebojowej osoby.

Zadania do wykonania:

– porozmawiaj z najbliższymi, rodziną, partnerem, przyjaciółmi, znajomymi, współpracownikami. Poproś, o określenie jak Ciebie kojarzą, jakie cechy charakteru są dla nich najbardziej widoczne, jakie umiejętności Cię wyróżniają.

– zastanów się, czy jest to obraz Ciebie, który jest spójny z Twoim wyobrażeniem o sobie.

– sprawdź, co można znaleźć na Twój temat w Internecie.

3. Co chcesz osiągnąć?

Zastanów się do czego dążysz. Jaka jest Twoja grupa docelowa? Jakie oferujesz produkty lub usługi?

Spróbuj znaleźć elementy, które Cię wyróżnią. Pamiętaj, że w budowaniu silnej marki osobistej, ważne są Twoje unikalne cechy i umiejętności.

 

4. Stwórz identyfikację wizualną swojej marki

Tworzenie identyfikacji wizualnej to temat rzeka, w poniższym tekście rozpisałam jedynie elementy, o których warto pamiętać. Na pewno na blogu rozwinę każdą z tych części, abyś wiedział dokładnie, na co zwrócić uwagę w projektowaniu swojej marki osobistej.

Identyfikację wizualną dla marki osobistej zacznij tworzyć od określenia nazwy. W tym punkcie powinieneś przemyśleć, czy Twoją nazwę będzie stanowiło tylko imię i nazwisko, czy chcesz ją rozwinąć o dodatkowy slogan? A może chcesz dopasować swoją nazwę do obszaru, którym będziesz się zajmować, tak jak np. Pani Swojego Czasu, która zajmuje się tematyką zarządzania sobą w czasie.

Po nazwie przychodzi kolej na logo. Logo dla marki osobistej zazwyczaj będzie zawierało imię i nazwisko, ale warto rozwinąć je o element graficzny. Zastanów się jakie symbole najlepiej Cię opisują, jakie kolory lubisz, czy wolisz styl nowoczesny, czy tradycyjny. Spisz te wszystkie punkty, przydadzą się w rozmowie z grafikiem, który przełoży Twoją koncepcję na grafikę.

Kiedy masz już przygotowane logo, warto wykonać wizytówki. Mogą się przydać w wielu sytuacjach, na spotkaniach networkingowych, gdy spotkasz znajomego z dawnych lat, będą konieczne podczas spotkań biznesowych.

Dobrym uzupełnieniem identyfikacji wizualnej będzie Twoja profesjonalna sesja zdjęciowa. Biznesowe zdjęcia przydadzą się na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, gdy będziesz występował jako prelegent na konferencji, bądź napiszesz artykuł do prasy.

 

5. Zbuduj swój profil w Internecie

Strona internetowa i profile w mediach społecznościowych to dziś podstawa w komunikowaniu swojej marki w sieci. Temat ten podobnie jak tworzenie identyfikacji wizualnej jest bardzo złożony i o każdym z tych elementów na pewno napiszę osobny artykuł. W tym miejscu chciałabym tylko zwrócić uwagę, że dla skutecznej komunikacji powinieneś mieć stronę internetową uzupełnioną o najważniejsze informacje o Twojej osobie oraz profile w mediach społecznościowych dopasowane do tematyki Twojej specjalizacji. Warto także rozwinąć komunikację o blog bądź videoblog, będziesz miał wtedy okazję do przekazania swojej wiedzy.

6. Twórz ciekawe treści

Tworzenie ciekawych treści i systematyczne ich publikowanie to element niezwykle istotny w budowaniu swojej marki. Zastanów się jaką wiedzę czy umiejętności możesz przekazać i zacznij to komunikować. Może to mieć formę: artykułów na blogu, postów w mediach społecznościowych, zdjęć na Instagramie, nagrań video, podcastów, webinarów, kursów online.

 

7. Zacznij się udzielać

Udzielaj się w mediach społecznościowych, komentuj posty, sam twórz treści, które zachęcają do dyskusji.

Przyłącz się do grup tematycznych na Facebooku, LinkedIn. Śledź dyskusje i odpowiadaj, gdy temat dotyczy Twojej specjalizacji.

Korzystaj z narzędzi do monitoringu Internetu, np. Brand24. Pozwoli Ci to na kontrolowanie, gdzie aktualnie toczy się dyskusja na interesujący Cię temat.

Znajdź lokalne konferencje, spotkania branżowe i zgłoś się z prezentacją na interesujący ich i Ciebie temat.

 

8. Zbuduj sieć kontaktów

Buduj relacje z osobami obserwującymi Ciebie w sieci.

Śledź w mediach społecznościowych osoby, z którymi chciałbyś się osobiście poznać. Być może nadarzy się okazja do dyskusji.

Bierz udział w networkingu.

Zastanów się, jak możesz pomóc lokalnie, np. w fundacji, organizacji pożytku publicznego. Może akurat potrzebują pomocy w zakresie Twoich usług.

 

W powyższych 8 punktach zebrałam najważniejsze etapy w budowaniu marki osobistej. Jest to tylko wstęp do szerszego zastanowienia się nad każdym z tych wątków. W kolejnych artykułach na blogu na pewno rozwinę tematykę tworzenia identyfikacji wizualnej marki osobistej, przygotowanie strony www i profili w mediach społecznościowych, a także tworzenie wartościowych treści i zasady ich publikowania.

Jeżeli już teraz masz pytania do artykułu bądź potrzebujesz pomocy, na którymś z wymienionych przeze mnie etapów, zachęcam do komentowania bądź wyślij mi wiadomość prywatną – postaram się pomóc:)

RÓWNIEŻ NA BLOGU

O mnie

Jestem przedsiębiorcą, specjalistą w dziedzinie sprzedaży, marketingu, brandingu  i social media, aktywnym zawodowo od ponad 14 lat.

Dziś jestem związana głównie z branżą nieruchomości. Prowadzę działania marketingowe dla dewelopera IgnerHome, zarządzam mieszkaniem na wynajem krótkoterminowy we Wrocławiu i prowadzę bloga nt. nieruchomości, a moja historia z nieruchomościami zaczęła się w 2005 r.

Zapisz się do newslettera
i otrzymaj bezpłatny materiał!

.