Wideo, live na Facebooku, analityka internetowa, kreatywny marketing, virale, listy mailingowe, lejki sprzedażowe, i wiele więcej – tematyka V konferencji I love marketing była niezwykle rozbudowana. Do tego wszystko podane w ciekawej formule 18-minutowych wystąpień, co daje nam 32 prelegentów i 2 dni prezentacji w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie. To były niezwykle udane 16 godzin spędzone na sali kinowej J a informacje przekazane przez wyśmienitych prelegentów, będę wykorzystywać w swojej codziennej pracy przez długie miesiąceJ Nie będę rozpisywać się o samym wydarzeniu i tym, czy przerwy kawowe były odpowiednio długie, albo czy system do głosowania na prezentacje dobrze działał. Zależało mi na tym, by wyciągnąć z tej konferencji jak najwięcej wiedzy i to na pewno się udało!
Dzisiaj chciałabym się z Tobą podzielić moimi 10 lekcjami wyciągniętymi z konferencji. Być może wykorzystasz je w swoim biznesie bądź zainspirują Cię one do zgłębienia tematów marketingowych.
- Social media dopiero się zaczynają
Prowadzenie mediów społecznościowych, to nie tylko wrzucanie postów na Facebooka, to tworzenie przekazu. W 2018 roku Facebook idzie w kierunku live, grup, reklamy w messengerze, stories i rozwoju profili osobowych. Jeżeli firmą wydaje się, że same poprowadzą komunikację w mediach społecznościowych, a zrobi to asystentka prezesa w między czasie, to jest to błędny kierunek. Dobrze prowadzony profil powinien zawierać różne formy komunikacji z użytkownikami, wspomniane live i stories. Do tego należy pamiętać o spójnych grafikach, odpowiadaniu na bieżąco na komentarze, monitoringu efektów, reklamie Facebook Ads. Cytując Rahim Blak „Social Media nie są proste i tanie!!!”.
- LinkedIn rośnie w siłę
„W 2018 1 na 2 profesjonalistów żyjących na ziemi posiada konto na LinkedIn” cytat z prezentacji Łukasza Żeleznego, a to oznacza, że korzystając z tej platformy mamy ogromne możliwości dotarcia do przyszłych pracowników, partnerów biznesowych czy też sprzedania swoich produktów bądź usług.
Przy LinkedIn warto też wspomnieć, że przy obecnym rynku pracownika, a nie pracodawcy, większość specjalistów ma pracę. Jeżeli zatem chcesz zrekrutować dobrego pracownika, poszukaj przez LinkedIn, nawiąż kontakt i złóż propozycję biznesową.
- Kreacje w reklamach na Facebooku
Tworzenie grafik na Facebooku, to temat rzeka i jak pokazał Artur Jabłoński na przykładach, tych dobrych i złych, mamy tu jeszcze wiele do dopracowania.
Najważniejsze rzeczy:
– oczywistość – grafika powinna jednoznacznie pokazywać, co reklamujemy. Pamiętajmy, o klątwie wiedzy. Coś, co dla nas jest oczywiste, dla innych wcale być nie musi.
– wyrazistość – kontrastowe tło, ramki, logo, hasło, CTA. Nasza kreacja musi wyglądać jak reklama.
- Real time marketing
Reklama tu i teraz to najlepszy sposób na przygotowanie wirusowego przekazu. Sprawdza się zarówno przy postach z grafikami na Facebooku, będzie też idealnym pomysłem na nakręcenie filmiku viralowego. Sporo inspiracji możecie znaleźć na fanpage Paluszki z charakterem https://www.facebook.com/zlotepaluszki/ i koszulkowo.com
- Błędy poznawcze i tworzenie komunikatów reklamowych
Tworząc komunikaty reklamowe, pamiętaj o tym, że odbiorcy mogą popełnić błąd poznawczy. O co dokładnie chodzi? Przytoczę badania. Na pytanie:
– czy byłbyś w stanie oszczędzić 20% dochodów – uzyskujemy ½ pozytywnych odpowiedzi
– czy byłbyś w stanie przeżyć za 80% dochodów – uzyskujemy 4/5 twierdzących odpowiedzi
Wniosek? Ludzie wolą pozytywny komunikat. Ludzie lubią zyskiwać, nie oszczędzać 🙂
Inny przykład: Wołowina, która zawiera 80% mięsa, czy ta, która zawiera 80% tłuszczu? 🙂
- Ludzkie oblicze w mediach społecznościowych
Jeżeli zatrudniasz kilku pracowników, warto zaangażować ich w komunikację w mediach społecznościowych. Wartościowy content dotyczący marki powinien być generowany na naszym profilu firmowym, ale komentować mogą pracownicy ze swoich kont prywatnych. Facebook promuje treści z personalnych profili, a pokazanie pracowników naszej firmy, ociepla jej wizerunek. Najlepszym przykładem jest Brand24 na czele z Michałem Sadowskim.
- Moc storytellingu
Często opis naszej firmy nie wiele różni się od innych w naszej branży. Jednym ze sposób na wyróżnienie się w gąszczu podobnych biznesów jest opowiedzenie swojej historii.
Monika Górska, specjalistka w tej dziedzinie, wyróżnia 3 typy opowieści:
- GPS Story – opowieść historii naszego biznesu i naszych korzeni. Powinna zawierać punkt przełomowy, który doprowadził Cię do miejsca, w którym właśnie jesteś.
- DNA Story – opis Twoich wartości, najlepiej takich, które zostały poddane próbie
- Happy Client Story – opowieść, jak uszczęśliwiłeś klienta.
- Narzędzia do tworzenia grafik
Nie masz czasu czekać na projekt od grafika? Skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi, które poleca Jacek Kłosiński.
Vecteezy – ogromna baza grafik do edycji
Khroma – tworzenie zestawów kolorystycznych
Visme – aplikacja typu Canva, ale jeszcze nie jest tak wyeksploatowana
Gravit – edycja PDF
- Google Analytics
Maciej Lewiński z prezentacją „5 najbardziej strzeżonych sekretów w Google Analytics, które odkryłem, analizując przeszło 700 stron”, wygrał konkurs na najlepsze wystąpienie I love marketing 2018. Nic w tym dziwnego, bo wiedzę, którą przekazał odnośnie ustawień w Google Analytics w 18 min, można wprowadzać przez długie miesiące. Jeżeli Twoja strona nie jest podłączona do Google Analytics albo wchodzisz w swój panel od przypadku, do przypadku, to jedna rada – zmień to! Bez danych z GA nie będziesz wiedział, skąd przychodzi ruch na Twoją stronę, kto jest Twoim odbiorcą, jakie działania wykonuje na stronie.
- Lejki konwersji
Lejek konwersji to nic innego jak ścieżka użytkownika w Internecie od pierwszego kontaktu z marką/produktem po zakup.
Przykład? Użytkownik widzi Twoją reklamę, kilka w nią, przechodzi na Twoją stronę internetową, na której jest formularz zachęcający do bezpłatnego otrzymania materiału, wypełnia formularz, otrzymuje na maila bezpłatny materiał, po 3 dniach dostaje informację na maila z nowym wpisem na Twoim blogu, przechodzi na stronę, gdzie czyta wpis, po przeczytaniu wpisu, zauważa na Twojej stronie zakładkę sklep, wchodzi w zakładkę sklep, zapoznaje się z Twoimi produktami i wybiera Twoją książkę, która jest rozwinięciem tematu przekazanego w bezpłatnym materiale.
To właśnie dobrze zaprojektowany lejek powoduje, że klienci decydują się na nasze produkty bądź usługi. Warto zatem przeanalizować ścieżkę naszego klienta i zastanowić się, czy ilość osób, które otrzymują nasz komunikat reklamowy, a ilość osób, które decydują się na nasz produkt, jest satysfakcjonująca i następnie zastanowić się, gdzie popełniamy błąd.
Specjalistką od lejków konwersji jest Ewa Wysocka, założycielka Tribe47
Jeszcze raz dziękuję Kamila Rowinska – Rowinska Business Coaching za możliwość wzięcia udziału w tej konferencji, a Martynie Bednarek i Agnieszce Kądziołka, za przemiłe towarzystwo i wartościowe rozmowy. Ciekawi jesteście, jakim cudem pojechałam tam z zespołem RBC? Kamila ogłosiła na swojej stronie konkurs, w którym należało uargumentować, dlaczego właśnie Ty, masz pojechać z zespołem RBC na to wydarzenie. I udało się!